- 02 dec 0
Ondanks dat de modellen 5s en 5c nog niet zo lang geleden op de markt zijn gebracht komt onderzoeksbureau Kantar tot de conclusie dat de nieuwe toestellen minder populair zijn dan de iPhone 5 een jaar eerder. Bij de iPhone 5 was de groei van Apple veel explosiever. In enkele landen zoals de Verenigde Staten en Japan is het marktaandeel wel gegroeid. In Japan is Apple echt heer en meester, bezit het ruim 75% van het marktaandeel in de smartphonemarkt.
In Europa is het marktaandeel een stuk kleiner en domineert Android. Zo’n 70% van de toestellen die in Europa worden verkocht draaien op Android en de iPhone heeft in Europa zo’n 16% marktaandeel in handen. Verder is er nog de Windows Phone met zo’n 10%, maar deze groeit met de week. Het aandeel op dit moment van Apple is lager dan toen de iPhone 5 uitkwam. Europeanen reageren dan ook meer op een nieuw model dan op de kleine veranderingen zoals in de 5s en 5c. Alhoewel wij zelf de 5s wel zien als een flink verbeterd toestel.
Productie flink teruggeschroefd
Het gerucht gaat ten ronde dat men bij Apple al meerder malen de productie heeft moeten terugschroeven. Het gerucht gaat dat de vraag flink lager is dan het aanbod. Het voordeel hiervan is dat de toestellen sneller verkocht gaan worden met een betere aanbieding. Toch moet dit alles nog bevestigd gaan worden. Echte stats zijn nog niet beschikbaar en bovenstaand is gebaseerd op geruchten. Ongeveer de helft van de mensen die toe zijn aan een nieuw abonnement stapt over naar de iPhone. De meeste nieuwe klanten gaan voor de 5c. Er gaan zo’n 20% nieuwe klanten voor de iPhone 5s.
Leave A Comment